Persoana fizica autorizata

Un pas pe care trebuia sa-l fac cu mult timp in urma. Asta a fost primul gand pe care l-am avut in momentul in care mi s-a cerut sa emit facturi pentru servicile prestate. Probabil am vrut sa-mi demonstrez ca pot sa am un PFA, urmatorul pas va fi o firma. Si nu este lauda, ci o provocare sa te lupti cu birocratia romaneasca. Cui nu-i plac provocarile?

Pentru inregistrarea PFA-ului am apelat la o cunostinta. Contra sumei de vreo 500 de lei s-a ocupat de toata birocratia, mai putin inregistrarea la ANAF. De partea asta m-am ocupat eu pentru ca am vrut sa vad/aud singur ce proceduri implica sa iti desfasori activitatea ca liber profesionist si taxele ce trebuie platite.

Inregistrarea PFA-ului a durat trei zile. I-am lasat copii dupa actele mele (diplome de studii, act de identitate), aviz accept asociatie de proprietari si contractul de comodat pentru spatiul in care imi voi desfasura activitatea. Initial am vrut sa folosesc apartamentul meu ca spatiu de lucru, dar am intampinat ceva dificultati cu sefa de asociatie. Teoretic ai nevoie de semnaturile a cinci vecini de scara ca sa folosesti apartamentul ca spatiu de lucru. Sefa de asociatie in schimb a vrut sa-mi puna bete in roate sau nu-si merita locul acolo unde este pusa. M-a luat cu intrebari despre ce activitate intreprind, “daca fac videochat?” au fost vorbele ei. Nu am inteles ce o interesa pe ea asa mult cum imi voi castiga eu banii. Apoi mi-a spus ca trebuie sa fac o cerere, sa se adune consiliul blocului, sa le prezint lor cererea mea si daca isi dau acordul pot sa-mi desfasor activitatea in propriul apartament. Foarte stupida/gresita miscarea. Pana la urma am rezolvat cu apartamentul parintilor mei.

Am vrut, ca forma de plata a taxelor, norma de venit. Dar codul CAEN (6201 pe baza atestatului profesional din liceu, profil Matematica – Informatica) nu-mi permite asa ca am ales sa platesc procent din profitul realizat. Asta inseamna 16% + 5% pentru sanatate (CAS). Norma de venit este o suma de referinta care se schimba anual si pe baza ei se calculeaza o taxa pe care trebuie sa o platesti lunar indiferent de castigul realizat. Daca depasesti pragul de ~30.000 euro anual trebuie sa iti transformi PFA-ul in societate si sa platesti TVA.

Cand m-am prezentat la administratia finantelor (bd. Mamaia, pe colt) am platit o amenda de 25 de lei deoarece nu am inscris PFA-ul in maxim doua saptamani de la inregistrare. M-am dus pe strada Intrarea Tulcei (Constanta), am luat un bon de ordine intr-o cladire si am platit in cladirea alaturata. Ciudat, emit bonuri de rand intr-o cladire, dar nu au toate ghiseele acolo. Inainte de asta am facut copii dupa acte si impreuna cu formularul 220 completat in doua exemplare le-am depus la ghiseul 5 (activitati independente) de pe bd. Mamaia. In formularul 220 am aproximat o suma de bani pe care o voi castiga anul acesta si alta suma de bani pe care ii voi investi in numele PFA-ului. Diferenta dintre castig si investitii va fi impozitata de stat.

Dupa ce am depus actele la ANAF m-am dus peste drum de Kaufland (zona Policlinica 2) ca sa-mi cumpar doua registre. Este vorba de registrul jurnal de incasari si registrul de inventar. Astea doua m-au costat 45 de lei. Practic sunt doua caiete studentesti, copertate si cu capetele sforii (sunt legate cu sfoara) pe ultima pagina la vedere pentru sigiliu. Am fost apoi pe strada Murelor la un alt sediu ANAF unde la un ghiseu mi s-au pus stampile pe ultima pagina a celor doua registre. Aici mi s-a cerut declaratia 220 stampilata la ghiseul de pe bd. Mamaia.

Pe langa cele doua registre am nevoie de inca un registru de control, un caiet A3 in care se trec inspectorii cand te viziteaza, este obligatoriu. Acest registru il puteam lua doar de la trezorerie, iar lunea acolo este inchis. Am asteptat pana a doua zi si m-am prezentat la un ghiseu de la parter. Am lasat copie dupa certificatul de inregistrare, buletin si contra sumei de 31 de lei am primit acest registru. Apoi m-am interesat la cateva magazine de specialitate pentru o stampila, am gasit la un magazin din centru una la 25 de lei, cea mai ieftina. Aveam nevoie urgent de una, o voi schimba cat de curand cu una de birou. Am lasat o copie dupa certificatul de inregistrare si in 30 de minute a fost gata. Am solicitat sa puna tus albastru, in felul asta este mai usor sa distingi documentele originale de copii xerox.

Unele incasari le voi primi prin transfer bancar, asa ca am nevoie de un cont in banca inscris pe PFA. M-am prezentat la un ghiseu ING unde am lasat copie dupa certificatul de inregistrare si buletin. Am solicitat card bancar si activarea optiunii Home Banking. Toata procedura ma costa vreo 50 de lei. Acum este simplu, emit o factura in format electronic si transferul de bani in contul ING va tine loc de chitanta. Daca vreau sa emit o factura scrisa de mana si banii imi sunt dati tot in mana trebuie sa emit chitanta. Momentan nu am nevoie de facturier si chitantier, facturile le emit electronic (document Microsoft Word sau Excel). Mare atentie la seria, numarul si data facturii.

La nici doua luni de la infiintarea PFA-ului am primit un voucher in valoare de 50 de lei de la Metro, nu stiu cum au aflat de mine. Mai sunt ceva informatii despre cum as putea sa-mi deduc cheltuielile, dar apelez la un contabil pentru evidenta. Pentru PFA ai nevoie de contabilitate primara (contabilitatii in partida simpla) deci mai mult de 30-50 de lei pe luna nu te costa servicile unui contabil. Parintii mei mi-au pus la dispozitie tot apartamentul lor ca spatiu de lucru, astfel pot sa-mi deduc din cheltuieli folosind facturile lor de utilitati (internet, cablu tv, curent electric, gaz).

Desigur ca nu pot acoperi toate informatiile, dar va puteti face o idee in ansamblu despre aceasta procedura de infiintare PFA.

persoana-fizica-autorizata-01 persoana-fizica-autorizata-02 persoana-fizica-autorizata-03 persoana-fizica-autorizata-04 persoana-fizica-autorizata-05

8 thoughts on “Persoana fizica autorizata”

  1. Salut Razvan,

    1. sincer nu stiu, dar ai certificat de inregistrare deci tind sa cred ca trebuie sa ajungi pe acolo;

    2. nu, alt bloc, dar foarte aproape de BN12;

    3. depinde daca are nevoie de stampila si semnatura ta sau nu, oricum sunt datele pfa-ului si produsul/serviciul prestat, costuri, cantitati, etc.

    Sper sa te ajute informatile, succes.

  2. Salut! Ma intereseaza si pe mine cateva lucruri:
    1. Te-ai inregistrat si la registrul comertului sau nu a fost nevoie?
    2. Sefa de asociatie care te-a suspectat de videochat este dna Olteanu de la BN12?
    3. Cum emiti facturi electronic, daca trebuie sa semnezi si sa pui stampila pe factura ?

  3. dar asta e pretul, in 2-3 ore cred ca termina ce are de facut pentru mine. Pretul asta il am de la cineva, mai exact un cabinet de contabilitate. De inceput as vrea sa se ocupe cineva pana ma lamuresc cum merg treburile..

  4. Si ma indoiesc sa te bage careva in seama pentru 30-50 lei pe luna … Adica ma refer la contabil serios, in care sa ai siguranta ca nu va gresi nimic si stie ce face. Nu e de joaca, mai ales la controale.

  5. De ce nu te apuci sa faci tu contabilitatea? Nu e chiar atat de greu de completat si nu iti ia multa vreme. Se cam leaga unele de altele…Salvezi si ceva banuti, capeti si cunostinte noi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *